Tołstoj mawiał, że muzyka jest stenografią uczuć, Beethoven że jest potrzebą narodów, Huxley, że po milczeniu – najlepiej wyraża to, co jest niewyrażalne. Często słyszymy, że muzyka łagodzi obyczaje i potrafi wpływać na nasze podświadome decyzje. Ludzie różnie reagują na dźwięki, ale generalnie muzyka kojarzy nam się z dobrą zabawą i uprzyjemnianiem wolnego czasu.
Ponieważ muzyka budzi pozytywne emocje jest też wykorzystywana w handlu i reklamie. Muzyka wpływa na nastrój konsumenta, można nią czarować klientów sklepów, supermarketów, salonów fryzjerskich, kawiarni, pubów, galerii handlowych. Tam nie ma miejsca na ciszę. Zwykle słychać taką muzykę, która ma konsumentów wprowadzić w miły nastrój i sprawić by chętniej korzystali z oferowanych dóbr i usług. Dopasowane utwory mają moc przyciągania uwagi, sterują naszym nastrojem i pojawiającymi się na ich skutek emocjami, mogą sprawić, że konsumenci poczują się dobrze w miejscach, w których ją słyszą (np. galerie handlowe) i będą chcieli do nich często powracać. Założenie marketerów jest proste, trzeba sprawić, aby klient poczuł się zrelaksowany i wolny od zmartwień dnia codziennego. Można to osiągnąć puszczając łagodne utwory, zaś rytmy dynamiczne skrócą czas przemyśleń nabywcy nad tym, co ma się znaleźć w jego koszyku. Jest więcej niż pewne, że dzięki dobrze dobranym nutom, więcej klienci kupią i więcej zamówią. Skojarzenie muzyki z danym sklepem czy galerią handlową przypomina o asortymencie, a nawet potrafi tworzyć wizerunek marki oferowanego produktu. Audio marketing wykorzystuje muzykę na potrzeby oddziaływania na klienta poprzez dobór odpowiednich technik dźwiękowych w tworzeniu klimatu, wpływania na zachowania konsumentów w intensywności robienia zakupów w sklepach i galeriach. Dowiedziono, że muzyczny marketing potrafi poprawić samopoczucie klienta, likwiduje wrażenie ciągłej obserwacji przez personel w centrach handlowych, wzmacnia skuteczność reklamy i sprzedaży, może wywołać pozytywne wrażenia, zwiększa zainteresowanie danym produktem lub usługą. Jest czynnikiem, który oddziałuje na tzw. poczucie czasu klienta, a to może zwiększać sprzedaż oraz zyski sklepów, marketów, galerii handlowych itd.
Badania pokazują, że muzyka najskuteczniej wpływa na młodych ludzi. Dowiedziono też, że muzyka potrafi budować atmosferę współpracy pomiędzy sprzedawcami a klientami podczas procesu podejmowanych decyzji konsumenckich. Muzyka w marketingu ma o wiele szersze zastosowanie, np. płyty z utworami różnych wykonawców są często wykorzystywane jako nagrody w akcjach promocyjnych lub programach lojalnościowych.